درباره اندیشکده اسما:​​​​​​​

تاریخچه:
اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی که به اختصار اسماء نام گذاری شده است به عنوان اولین مدرسه حکمرانی کشور و مبتکر برگزاری دوره‌های حکمرانی خط مشی گذاری با هدف تربیت رهبران تغییر و تنها مجری برگزاری دوره‌های حکمرانی دانشگاه تهران و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سال 1395 شروع به فعالیت نمود.​​​​​​​

چشم انداز:
امروزه عدم تلفیق دانش و تجربه در حوزه­های کارشناسی و مدیریتی، فقدان مهارت­های سیاست ورزی و فقدان مبانی نظری عمیق، روشمند و به روز از بحران­های فعلی نیروی انسانی در سطح حکمرانی ملی است. و راهبرد این بحران­ها را می توان در تلفیق ‌دانش ‌و ‌تجربه ‌در‌حوزه‌های ‌کارشناسی ‌و‌ مدیریتی ‌با ‌هدف‌ تبدیل مدیران به حکمرانان تراز انقلاب اسلامی، توسعه و تعمیق مبانی نظری عمیق، روشمند و به روز شونده با تاکید بر نظام مسائل کشور و توسعه مهارت­های سیاست ورزی جبهه انقلاب در‌حوزه‌های ‌تخصصی ‌با ‌تمرکز ‌بر‌ مجموعه‌های‌ میان ‌رشته‌ای ترسیم کرد. بنابراین چشم انداز اندیشکده اسما عبارت است از:
«رهبری در نظام آموزش حکمرانی کشور» ​​​​​​​

ماموریت:

  • ماموریت های اندیشکده اسما عبارت اند از:
  • ایجاد و گسترش ادبیات علمی و نوآورانه در حوزه خط‌مشی‌گذاری عمومی به خصوص در بدنه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی
  • فراهم نمودن بسترهای لازم جهت برگزاری دوره‌های حکمرانی و تربیت نیروی متعالی کشور.
  • ایجاد بستر همکاری و هم‌افزایی میان خبرگان، مدیران و فعالین حوزه خط‌مشی‌گذاری عمومی در کشور با هدف شکل‌گیری یک فهم و زبان مشترک در زیست‌بوم خط‌مشی‌گذاری عمومی حول محور نوآوری و فناوری
  • طراحی، ایجاد، راه‌اندازی، بکارگیری و توسعه روش‌ها و فرایند‌های شکل‌دهی و نیز ترویج استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه، نوآورانه و بهره‌ور، به منظور بهبود عملکرد فردی و سازمانی در حوزه خط‌مشی‌گذاری عمومی
  • مشاوره، تدوین، ارزیابی و پیاده سازی فرآیندهای:
  • مشاوره و انجام مطالعات کاربردی تهیه الگوها و راه‌حل‌های ایرانی اسلامی برای پیشرفت سرمایه انسانی
  • ارائه کلیه خدمات مشاوره، مطالعات کاربردی، پیاده‌سازی و نظارت محتوایی و اجرایی بر فرآیندها در زمینه‌های مدیریت استراتژیک، مدیریت دولتی، مدیریت مالی و مهندسی ریسک، مدیریت پروژه، مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • برنامه‌ریزی و برپایی همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌های تخصصی و کاربردی در زمینه موضوعات فعالیت موسسه
  • مشاوره هزینه کرد بودجه و سرمایه در راستای افزایش بهره‌وری خط‌مشی‌گذاری عمومی با استفاده از روش‌های خلاقانه و نوآوران.

اهداف:
امروزه یکی از نیازهای جامعه ایجاد و گسترش ادبیات علمی و نوآورانه در حوزه خط مشی­گذاری عمومی در بدنه دستگاه­های دولتی و حاکمیتی است و باید برای فراهم نمودن بسترهای لازم جهت همکاری و هم افزایی میان خبرگان، مدیران و فعالان حوزه خط و مشی­گذاری با هدف شکل­گیری یک فهم و زبان مشترک در زیست بوم خط مشی­گذاری عمومی تلاش نمود.
ما با هدف تمرکز بر مخاطب جهانی در راستای شبکه سازی مباحث فرا منطقه­ای، افزایش نفوذ قلمرویی از طریق گفتمان خاص، رفع نیازهای کرگزاران داخلی و تمرکز بر مخاطبان داخلی با رویکرد حل مسائل محلی در راستای منافع ملی تصمیم به تاسیس «اولین مدرسه ملی حکمرانی» گرفتیم.
با توجه به حساسیت و اهمیت این موضوع دانشگاه تهران با همکاری مرکز بررسی­های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی اسماء اقدام به برگزاری دوره­های حکمرانی کرده است.

85 درصد از فارغ التحصیلان ما ظرف 6 ماه پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار می شوند.​​​​​​​

همه دانشگاهیان ما دارای مدرک دکترا از دانشگاه های برتر بین المللی هستند.​​​​​​​

چرا اسما

تمام مدارک تحصیلی ما توسط مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تهران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به رسمیت شناخته شده و معتبر هستند.​​​​​​​

دانشجویان اسما به پردیس های کشوری ما در تبریز، سمنان، مشهد و بوشهر دسترسی دارند .​​​​​​​

اسما در بین 1% دانشگاه های برتر جهان قرار دارد.​​​​​​​

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. 

افتتاحیه حکمرانی علم و فناوری و محیط زیست کد3
 به گزارش روابط عمومی اسما، جناب اقای دکتر محمدی راهبر علمی اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی اسما در این آیین با تشکر و قدردانی از تمامی نهادهای ذیربط اظهار داشت: در راستای تفاهم‌نامه دو جانبه بین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسماء، با موضوع برگزاری دوره‌های حکمرانی، اندیشده اسما اقدام به برگزاری دوره­های حکمرانی کرده است. بر اساس این گزارش تبیین گفتمان و آموزش حکمرانی برای مدیران ارشد و میانی کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و ارتقاء دانش، منش، نگرش و کنش حکمرانان فعلی کشور در حوزه محیط زیست و علم و فناوری از طریق حمایت و مشارکت در برگزاری دوره­های‌ حکمرانی، همچنین کمک به انتخاب شایسته حکمرانان و مدیران میانی از طریق مشارکت در"تشکیل بانک اطلاعات حکمرانان و مدیران کلیدی کشور" مورد تاکید قرار گرفته است.
همچنین جناب اقای دکتر محمدی خاطر نشان کردند که داشتن ساختار و نهاد خوب از الزامات حکمرانی است، و همه صاحبنظران متفق‌القول معتقدند در یک نظام حکمرانی، اگر نیروی انسانی کارآمد، توانمند و متخصص وجود نداشته باشد قطعا آن نظام، نظام کارآمدی نخواهد شد.
ایشان با بیان این مطلب که تربیت نیروی انسانی مستلزم دقت و برنامه ریزی و کار جهادی است؛ اندیشکده اسما را بازوی اجرایی قوی در این راستا معرفی کرد.
یحیی حاجبی در پایان با قدردانی از همراهی و هم افزایی دانشگاه تهران و نهادهای مرتبط در برپایی دوره حکمرانی محیط زیست و علم و فناوری، گفت: امروز نیازمند تربیت افراد دارای تخصص با درجه استاندارد مدیریتی در تراز انقلاب اسلامی ‌هستیم که اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی اسما در این راستا گامی بلند برداشته است.
ایشان برگزاری سومین دوره حکمرانی محیط زیست و علم و فنا.وری در دانشگاه تهران را نقطه عطفی در راستای تحقق اهداف کلان اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی اسما برشمردند و افزودند امید است با برگزاری این دوره و تربیت نیروی متخصص و کارآمد تحولی شگرف در آینده حوزه محیط زیست و علم و فناوری رقم بخورد.​​​​​​​

اندیشکده اسما به منظور توسعه دوره­های آموزش حکمرانی به یک همکار با انگیزه و فعال که تجربه فروش سازمانی دوره­های آموزشی را داشته باشد نیازمند است.
چه کاری انجام می دهید؟
شما می بایست با مشتریان سازمانی بالقوه مدرسه حکمرانی ارتباط برقرار نموده، به مثابه یک مشاور در کنار ­آن­ها قرار گیرید. برای اینکه به این هدف دست پیدا کنید بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تهیه لیست مشتریان بالقوه با توجه به بازار هدف معرفی شده
  • بررسی و ارزیابی مشتریان بالقوه تعیین شده
  • مذاکره با مشتریان بالقوه به صورت حضوری یا غیرحضوری و ترغیب آن­ها برای ثبت­نام دوره­های آموزشی سازمانی
  • مذاکره با مشتریان از دست رفته به منظور تشخیص و تحلیل دلیل عدم دریافت خدمت؛
  • پیگیری به منظور امضای قرارداد و ارائه خدمات

اگر تجربه فروش سازمانی را داشته باشید اما این تجربه در حوزه دوره های آموزشی نباشد:
یکی از موارد که مورد تاکید ماست این است که همکار آینده ما  تجربه فروش سازمانی را داشته باشه، در واقع آنچه که  برای ما بسیار حائز اهمیت است ، داشتن تجربه فروش خدمت سازمانی است بنابراین اگر شما در رزومه خود تجربه فروش خدمات مثل مشاوره و مواردی از این دست دارید، یکی از کاندیداهای بالقوه ما محسوب می­شوید چرا که در اسما برای تسلط شما بر کسب و کار آموزش و سپس فهم چگونگی  اجرای آن­ها،  توسط مدیران آموزش داده می­شوید و با استفاده از این برنامه آموزشی به سرعت بر موضوع مسلط خواهید شد. اگر شما تجربه بازاریابی و فروش سازمانی خدمات آموزشی و مدیریتی رو دارید باید به شما تبریک بگوییم چرا که درست به هدف زدید.
الزامات / مهارت‌ها

  • توانایی مارکتینگ و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی
  • توانایی تجزیه و تحلیل گزارشات روزانه و بررسی عملکرد ، تجزیه و تحلیل انحراف از فروش
  • آشنایی با اصول و قوانین ثبت و رتبه بندی شرکت­ها
  • توانایی رهبری و ایجاد پلن­های فروش برای کارشناسان
  • دارای مهارت ارتباطی بالا و مسلط به اصول و فنون مذاکره در راستای نیل به اهداف معین شده
  • تدوین برنامه بازاریابی (Marketing plan)
  • تدوین بودجه بازاریابی و فروش و کنترل آن در با­زه­های زمانی مختلف
  • تدوین و اجرای تاکتیک­های بازاریابی
  • تدوین استراتژی­های تبلیغات و نظارت بر اجرای صحیح آن
  • تحلیل دیتا و تصمیم سازی
  • طراحی و توسعه محصولات جدید
  • بهبود تجربه مشتری

مزایای شغلی:

  • بیمه تامین اجتماعی
  • بیمه تکمیلی
  • رفاهیات
  • ساعات کاری منعطف​​​​​​​

اولین جلسه دفاع از پروژه سیاستی دوره های آزاد حکمرانی دانشگاه تهران برگزار شد.
احمد فلاحی دانشپذیر دوره آزاد حکمرانی انرژی در روز پنج شنبه 7 مهر ماه ساعت 8:00 صبح از پروژه سیاستی با موضوع "تجدید ساختار صنعت هسته ای کشور در راستای دستیابی به اهداف عالی نظام با تکیه بر توان داخلی و استفاده از تجارب کشورها ی خارجی" دفاع کرد. به دلیل اهمیت موضوع که در حوزه هسته ای بود زمان مورد نظر برای ارائه ایشان به همراه پرسش و پاسخ به مدت 40 دقیقه در نظر گرفته شد. بعد از پایان ارائه، اساتید حاضر در جلسه به طرح سوالات خود پرداختند. در ابتدا، آقای دکتر عظیم زاده که به عنوان استاد مشاور حضور داشتند، به کمبود منابع اطلاعاتی جهت جمع آوری داده های مورد نیاز اشاره کرده و خاطر نشان کردند که این پژوهش می تواند زمینه ساز سایر پروژه ها در آینده گردد.
همچنین آقای دکتر مرتضایی مدیر گروه و استاد راهنمای پروژه، به اهمیت ادبیات اشاره کردند و بیان داشتند که باید به سمت کارهای بیشتر در این حوزه و ساختار صنعت هسته ای کشور حرکت کرد. این پژوهش یک مسیر و باب برای فتح قله های بعدی است. هر چند جمع آوری اطلاعات در این صنعت بسیار سخت است.
در ادامه آقای دکتر محمدی که به عنوان نماینده اندیشکده اسما و از داوران این پروژه حضور داشتند، به حوزه سیاست گذاری و تنظیم گری در صنعت هسته ای کشور اشاره داشتند. ایشان فرمودند که باید در بحث سیاست گذاری به محدودیت ها و تحریم ها نیز توجه داشت. باید در تصمیم گیری ها متغیرهای محیطی را نیز در نظر گرفت.  در پایان اساتید جهت اعلام نظر و تعیین نمره دفاع لحظاتی گفتگو کردند  و نمره نهایی اعلام شد.​​​​​​​

بازدید از سازمان اداری و استخدامی کشور و برگزاری کارگاه  ابزارهای عملکرد دستگاه های اجرایی به مثابه ابزارهای حکمرانی
مدرس: آقای دکتر خسروآبادی
تاریخ: 1402/05/26
مدت زمان: 4 ساعت
تعداد دانشپذیران: 16 نفر

بازدید از ستاد نانو و برگزاری کارگاه آشنایی با فعالیت‌ها و دستاوردهای ستاد توسعه نانو
مدرس: آقای دکتر صاحب نژاد
تاریخ: 1402/07/05
مدت زمان: 5 ساعت
تعداد دانشپذیران: 11 نفر​​​​​​​

بازدید از صندوق نوآوری و شکوفایی و برگزاری کارگاه تامین مالی فناوری و نوآوری
مدرس: خانم دکتر شاوردی
تاریخ: 1402/04/04
مدت زمان: 8 ساعت
تعداد دانشپذیران: 12 نفر

دکتر احمد مرتضایی مدیر گروه حکمرانی انرژی دکتری مهندسی شیمی خود را در سال ۱۴۰۰ از دانشگاه علم و صنعت ایران اخذ کرد. وی از سال ۱۴۰۱ به عنوان رییس کمیته انرژی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به فعالیت است. همچنین فعالیت در ستاد راهبری تحول دولت، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست حمهوری و دانشگاه علم و صنعت ایران در سوابق کاری ایشان ثبت شده است. 
طرح بازنگری سیاست های کلی، ارزیابی سیاست های کلی مرتبط با انرژی و سند تحول دولت در بخش انرژی از فعالیت هایی هستند که ایشان در تدوین، تصویب یا نهایی سازی آنها نقش موثری داشته است. او با استفاده از دانش و تجربه خود، دانشپذیران را در انجام پروژه های سیاستی راهنمایی می نماید. همچنین در تولید محتوا و سرفصل حکمرانی انرژی نیز مشارکت داشته است و سعی در ایجاد دوره ای پویا برای یادگیری همه جانبه و افزایش تجربه دانشپذیران دارد. او بر مشارکت دانشپذیران در کارگاه‌ها و پنل های تخصصی نظارت می‌کند و همچنین از استفاده از  یادگیری ترکیبی و مشارکت در پروژه‌های سیاستی بین رشته‌ای حمایت می‌کند.
دکتر احمد مرتضایی از شهریور ماه 1401 به عنوان مدیر گروه حکمرانی انرژی دوره های آزاد حکمرانی منصوب شده است.​​​​​​​

دکتر محمد عسکریان مدیر گروه حکمرانی علم و فناوری، دکترای مهندسی شیمی خود را در سال 1395 از دانشگاه تهران اخذ کرد. وی که از سال 1389 به عنوان کارشناس در مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و سپس در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مشغول به فعالیت بود، پس از اخذ مدرک دکتری خود با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در حوزه سیاستگذاری علم و فناوری کسب کرده بود به فعالیت خود در این حوزه ادامه داد. نتیجه بیش از یک دهه فعالیت علمی تخصصی ایشان در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات گوناگونی در حوزه آموزش عالی، توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است. سیاست‌های حمایت از مالکیت صنعتی (1392)، آیین‌نامه کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار (1392)، سیاستهای اجرایی تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی (1393)، سیاست‌ها و ضوابط اشتغال دانش‌آموختگان (1398)، سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (1400)، مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی عمومی (1400)، سیاست­ها و ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته­های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی خارج از کشور به دانشگاه­های داخل (1401)، اساسنامه بنیاد ملی علم ایران (1402)، مصوبه تأسیس سازمان توسعه همکاری ‌های علمی و فناورانه بین­المللی (1402)، اساسنامه جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی (1402) و ... از جمله مصوبات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ایشان در تدوین، نهایی‌سازی و یا تصویب آنها نقش مؤثری داشته است. وی همچنین به عنوان مشاور و منتور با برخی اندیشکده‌های فعال در حوزه حکمرانی همکاری دارد.
دکتر عسکریان از خردادماه 1402 مدیرگروه حکمرانی علم و فناوری می‌باشد.​​​​​​​