ویژگیهای یک کارگاه آموزشی خوب

کارگاههای آموزشی، دورههای کوتاه مدتی هستند که بیشتر بر جنبههای مهارت محور آموزش تاکید دارند و براساس نیاز روز مخاطبان و جامعه طراحی میشوند.
کارگاههای آموزشی، دورههای کوتاه مدتی هستند که بیشتر بر جنبههای مهارت محور آموزش تاکید دارند و براساس نیاز روز مخاطبان و جامعه طراحی میشوند. برای مثال با توجه به عضویت ایران در سازمان شانگهای در دولت سیزدهم و ظرفیتها و فرصتهای تجاری کشورهای عضو این سازمان، تجار و افرادی که در عرصههای اقتصادی فعالیت میکنند برای تجارت و شناخت بازار این کشورها نیاز به دورههای کوتاه مدت آموزشی پیدا میکنند تا بتوانند بر این اساس با نگاه شفافی اهداف خود را پیگیری کنند و بر این اساس یک کارگاه آموزشی طراحی میشود و برای تاثیرگذاری بیشتر، آن کارگاه باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
مهارت محور بودن
یک کارگاه آموزشی مناسب باید کاملاً براساس آموزش مهارتهای اساسی شکل گرفته باشد و مخاطبان آن دوره پس از اتمام دوره، با مهارت ویژهای از آن دوره خارج شوند و بتوانند آنچه آموزش دیدهاند را به اجرا بگذارند. به عبارت دیگر بین دانستن و عمل فاصلهای نباشد.
اساتید مجرب
برای اجرای یک کارگاه آموزشی مهارت محور به اساتیدی نیاز هست که سالیان سال درباره آن موضوع پژوهش و یا کار اجرایی کرده باشند. تلفیق علم و تجربه باعث ایجاد مهارت میشود.
فناوری
آشنایی با فناوری برای برگزاری یک دوره با استاندارد بالا بسیار ضروری و لازم است. فناوری مناسب باعث رغبت بیشتر در یادگیری میشود و سبب تسهیل آن میشود.
انتخاب موضوعات و عناوین کاربردی
یک کارگاه آموزشی مناسب باید بتواند درباره آنچه که مساله امروز من است طراحی و اجرا بشود. کارگاه آموزشی باید زاییده بطن نیازهای اساسی من و جامعهام باشد.
برای مثال امروزه نه تنها دانشگاهها بلکه شرکتهای خصوصی و تجاری هم اقدام به برگزاری کارگاههایی متناسب با اهداف راهبردی خود میکنند. کارگاههایی به مدت 8 یا 16 ساعت برای آشنایی با اصول و فنون مذاکرات بینالمللی، اینکوترمز، مذاکرات میان فرهنگی و... در این کارگاهها هدف کسب مهارت است. برای مثال مخاطبی میخواهد با یک تاجر چینی تجارت کند. این تاجر زمان کافی برای مطالعه کشور و فرهنگ و چین ندارد و حتی نحوه دقیق انعقاد قرارداد بینالمللی را نمیداند. برای همین تاجر در کارگاههای آموزشی کوتاه مدت شرکت میکند تا بتواند با شناخت دقیق به معامله و تجارت بپردازد.
چرا اسماء
مدرسه حمکمرانی اسماء با استفاده از فناوریهای روز و اساتید مجرب اقدام به برگزاری دورههای کاملاً مهارت محور با عناوین کاربردی برای نیازهای اصلی جامعه میکند.
اسماء همچون پل رابطی مخاطب را به اساتید مجرب میرساند تا در این دیالکتیک آموزشی نیازهای اساسی جامعه و مسائل آن برطرف شود.