تلفن: 021 8899 3175
تهران ،بلوار کشاورز، تقاطع خیابان وصال شیرازی، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی

شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی

امروزه یکی از بهترین شیوه‌های آموزشی مهارت محور شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی است. در این کارگاه‌ها مخاطبان پس از گذراندن دروس تئوری به تیم‌ها و گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند و هر تیم در قالب یکی از تیم‌های مذاکره‌کننده در راستای دستورالعمل‌هایی که اساتید مجرب از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند سعی در اجرا و هدایت منافع ملی خود دارد.

این کارگاه­‌ها با هدف شناخت سناریوهای مذاکراتی و ایجاد اعتماد بنفس برای مخاطبان طراحی شده است. تکنولوژی آموزشی کارگاه‌ها به گونه‌ای است که مخاطبان احساس می‌کنند در فضای یک مذاکره واقعی قرار دارند و باید با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند.

پس از اتمام مذاکرات هر گروه بنابر دستاورد خود اقدام به طراحی "بسته روایی" مذاکراتی خود می‌کند و آماده برگزاری کنفرانس خبری می‌شود.

 

چرا شبیه‌سازی مهم است؟

حتی تیم‌های مذاکراتی حرفه‌ای هم پیش از حضور در مذاکرات بین‌المللی در میان خود اقدام به برگزاری چنین دوره‌هایی برای آمادگی هرچه بیشتر با تاکید بر سناریو خوانی‌های احتمالی می‌کنند.

شبیه‌سازی مذاکراتی مخاطبان کارگاه‌ها را با چالش‌ها و فرصت‌های یک مذاکره واقعی به طور ملموس آشنا می‌کند.

برای مثال می‌توانیم به مطالعه نمونه بررسی افغانستان بپردازیم.

برای شبیه‌سازی مذاکرات در افغانستان، در ابتدا اساتید مجرب در این حوزه پس از ارائه نکات تئوری و اصول و فنون مذاکرات به بررسی شرایط افغانستان و تحولات معاصر آن می‌پردازند. مخاطبان هم پس از این جلسات درک شفاف‌تری از تحولات افغانستان پیدا می‌کنند؛ سپس مخاطبان دوره به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. گروه‌ها و تیم‌هایی همچون نمایندگان دولت آقای غنی، نمایندگان طالبان، نمایندگان آمریکا، نمایندگان پاکستان، نمایندگان روسیه و... پس از آن به هر تیم یک دستور کار داده می‌شود. دستورکار شامل اهداف مذاکره، اولویت‌ها و همچنین خطوط قرمز مذاکراتی است. سپس در یک مذاکرات شبیه‌سازی شده تیم‌ها براساس چینش از قبل آماده شده کنار هم می‌نشینند و سعی می‌کنند، اهداف مذاکراتی خود را بدست آورند. هر تیم باید کاملاً مسلط بر اهداف و منافع کشور خود باشد و برای همین تیم‌ها درباره کشورهایی که نمایندگی می کنند مطالعه می‌کنند. همچنین اساتیدی که در بیرون از جلسه مذاکراتی هستند سعی در ایجاد چالش‌هایی برای مذاکره‌کنندگان می‌کنند. برای مثال ممکن است رئیس جمهور یک کشور با مصاحبه یا زدن توئیتی در فضای مجازی باعث ایجاد چالش برای مذاکره‌کنندگان کشور خود شود و نحوه مدیریت چنین مسائلی برای مذاکره‌کنندگان و حفظ خونسردی و کنترل هوش هیجانی از تیم‌ها انتظار می‌رود. در آخر هم هر تیم باید به روایت‌پردازی از نتایج مذاکراتی خود بپردازد و در کنفرانس خبری شرکت کند. روایت‌سازی بر این اساس شکل می‌گیرد که معمولا پس از مذاکرات نمایندگان کشورها برای تاثیر در افکار عمومی و همچنین دیپلماسی عمومی سعی می‌کنند ستاننده‌های خود را بسیار پررنگ کنند و آنچه از دست داده‌اند را بسیار کمرنگ.

 

نتایج شبیه‌سازی:

  1. آشنایی مخاطبان با تحولات معاصر یک کشور یا سازمان
  2. آشنایی مخاطبان با اهداف کشورهای مختلف و سناریوهای مذاکراتی
  3. آشنایی با اصول و فنون مذاکرات بین‌المللی
  4. آشنایی با تشریفات و پروتکل‌های مذاکراتی
  5. آشنایی با روش‌های مدیریت و رهبری یک جلسه مذاکراتی
  6. آشنایی با روانشناسی مذاکرات و کنترل هوش هیجانی
  7. آشنایی با روایت‌سازی در مذاکرات
  8. آشنایی با دیپلماسی رسانه و دیپلماسی عمومی
  9. آشنایی با مذاکرات میان فرهنگی
  10. آشنایی با چالش‌های یک مذاکره بین‌المللی


برچسب‌ها

فرم ارسال نظرات
Copyright 2023 Andishkadeh Asma. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی موسسه اسما عضو شوید تا:
در جریان دوره‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
فرصت‌های شغلی شبکه فارغ‌التحصیلان اسما برای شما ارسال شود.
از رویدادها و نشست‌های علمی موسسه اسما مطلع شوید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.
از اینکه در خبرنامه پیامکی اندیشکده اسماء عضو شدید سپاسگزاریم.